Samhällstjänst - Blues (1999)

När jag introducerades av svensk hip hop under 90-talet så var det oerhört mycket Ken Ring, jag har aldrig direkt funnit någon som helst intresse för denna snubbe. Men 1999 såg jag musikvideon till "Andra sidan (Bortom dimhöljen)" av Blues och blev helt tagen faktiskt. Trots min låga ålder (11-12) så införstod jag det ganska djupa i texten.
Detta var min första självköpta skiva.
Samhällstjänst är Blues debutskiva som inte fick en sån stor uppståndelse, tror inte att han aldrig egentligen fick det. Han är aldrig igenkänd eller ihågkommen, trots att den ytliga Ken Ring är det. Jag personligen tror att det beror på alla hans skandaler och inte för hans musik.
"Samhällstjänst" är ett album som tar upp vardagsproblem, problem man inte alltid kan lösa hur stark viljan än kan vara.
Sedan detta album har Blues gått i samma spår (förrutom vissa låtar han gjort med bland andra Ken Ring som helt lyckats förstöra Blues image).
Skivan påbörjar med en introduktion med Bo Holmström som är nära på ett fantastiskt intro, med en snygg övergång till skivans andra intro med en välskriven text av Blues själv.
Det finns inget viktigare i ett hip-hop album än texten i den. Bra text - bra hip-hop.
Men så är det så att jag suttit Blues på en liten pedistal som är alldeles för hög, som kanske nu bör sågas ner?
Finns fortfarande otroligt bra låtar, men detta album känns ibland smått ytligt och Avslutningsvist helt katastrofalt.



Låtlista m. Betyg
1. Introduktion +++
2. Samhällstjänst +++
3. Andra Sidan (Bortom Dimhöljen) ++++
4. Klockorna Klämtar +++
5. Mardröm ++
6. Släpp Mig Fri +++
7. Under Ytan ++++
8. ...Norr Till Söder +
9. Allt Handlar Om Micken ++
10. Om Allt Stod Stilla ++
11. Ständigt Kaos +++
12. Svek +++
13. Helt Okej ++++
14. Först In, Först Ut +
15. Avslut +


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0